Sari la conținut

Pivot Table in Excel – tot ce trebuie sa stii


Majoritatea dintre noi folosim Excel-ul pentru rapoarte. Centralizam acolo multe date iar mai apoi incercam sa le dam o forma cat de cat usor de inteles. Pivot Table in Excel ne poate ajuta sa nu mai pierdem timpul aiurea cu filtrari, sume manuale sau subtotaluri care iti incarca tabelul in care lucrezi. 

Radu, dar Pivot-ul e greu de inteles, daca nu ai macar un doctorat (facut pe bune) nici nu are rost sa te apuci …

Nope, nu e cazul, cred ca si Vladut (6 ani) ar putea sa inteleaga cum functioneaza, dar am zis ca il mai las pana in clasa 0 inainte sa incepem orele de Excel. 🙂

Vezi mai jos un video, cred ca dupa primele 10 minute te vei prinde pe ce butoane trebuie sa apesi. Daca ai mai lucrat cu un Pivot, posibil ca in a 2-a parte a video-ului sa prinzi niste „smecherii”.  

Curs online – MS Extended

Video-ul de mai sus are peste 20 de minute. Sunt anumite lucruri pe care nu am putut sa le prezint pe larg. Daca vrei „meniul complet” iti recomand cursul meu online despre Excel – MS Excel Extended.

Peste 7 ore de Excel cu Radu, cam cat un sezon dintr-un serial pe Netflix. Am inteles ca e un leac bun si pentru insomnii. 🙂

Introducere in Pivot Table

Tare ma intreb daca citeste cineva textul pe care il scriu sub video, sau daca il scriu doar pentru Google? Daca citesti asta, lasa-mi jos un comentariu, sa stiu pentru cine sa scriu. 

Radu, ce face Pivot-ul in Excel?

Pe scurt, sumarizeaza. Hai sa presupunem ca trebuie sa faci analiza pe un tabel care arata cam asa. Date brute, care contin fiecare tranzactie, fiecare vanzare, iar tu ai nevoie sa vezi o imagine de ansamblu. 

Tabel in Excel

Daca ai vrea, de exemplu sa vezi cati bani ai facut intr-un anumit oras sau stat, fara Pivot sau Subtotal ai avea nevoie sa folosesti filtre, multe filtre si sa uzezi butonul din stanga de la mouse aiurea. 

Pivot Table Excel – structura tabel

Nu, nu poti face analiza cu Pivot pe orice fel de tabel. Sunt 3 lucruri pe care trebuie sa le ai in vedere cand iti structurezi datele:

  1. Ai nevoie de un cap de tabel pe o singura linie, completat peste tot
  2. Ar fi bine sa nu ai randuri de sumarizare in tabel, e cam aiurea sa sumarizezi sumarizarea si sa nu iasa vreo varza pe acolo
  3. Si, inca un lucru, fara merge cells in capul de tabel, sau oriunde altundeva, oricum „merge cells” = rau

Imaginea de mai sus e un exemplu bun de tabel pe care il poti sumariza usor cu un Pivot.

Creare Pivot Table

E simplu sa creezi un Pivot, mergi in insert si apesi pe Pivot Table. Daca era selectata vreo celula din tabel, cel mai probabil ca iti va autocompleta Excel-ul partea de table range. Mai trebuie apoi doar sa selectezi destinatia. 

Sursa pivot table

Dupa ce dai ok, daca nu ai facut ceva prostie 🙂 vei vedea asta. 

Selecteaza pivot table

Bun, acum oare ce ar trebui sa fac mai departe?

Cateodata, drept ca nu tot timpul, Excel-ul iti spune exact ce trebuie sa faci. Acolo sus scrie: „Click in this area to …”, in concluzie hai sa „click in this area”. O sa vedem ca „rasare” ceva in partea dreapta. 

Pivot Table 4

Ca sa construim raportul, trebuie doar sa bifam coloane din lista de sus sau sa le mutam noi intr-una dintre cele 4 zone (Filters, Columns, Rows, Values). Cam asa ar putea arata un raport care ne arata suma vanzarilor in functie de stat si segmentul de client. 

Pivot table

Practic in functie de elementele pe care le adaugi in cele 4 campuri din dreapta, poti construi rapid raportul de care ai nevoie. Pentru raportul de mai sus am avut nevoie cam de vreo 5 secunde, am fost mai obosit, ieri am urcat un munte cu bicicleta. 

Pana la urma, a sti sa folosesti bine Pivot Table-ul consta in a intelege ce trebuie sa pui la Filters, Columns, Rows si Values. Vezi in video o explicatie mai pe larg despre subiectul acesta. 

Pivot Table – facilitati mai avansate

Nu stiu daca lucrurile de mai jos se incadreaza la partea de facilitati avansate, dar nah, nu am stiut cum sa le prezint altfel. Vezi mai jos cateva link-uri catre articole care ar putea fi relevante, mai ales daca nu e prima data cand folosesti un Pivot. 

Campuri calculate (fields & items) in Pivot Table

Slicers, timelines si Pivot Table

Afiseaza procentaje in loc de numere intr-un Pivot Table

Urmatorul nivel – Power Pivot

Daca datele pe care le analizezi sunt toate intr-un singur tabel, un Pivot Table simplu poate fi foarte util. Daca insa trebuie sa faci analiza pe vreo 3-4 tabele diferite (care au insa elemente de legatura), vei avea nevoie de Data Model si asta se gaseste in Power Pivot, sau Power BI. 

Daca nu te sperii de lucruri mai complexe, vezi acest articol. 

Power Pivot in Excel – Introducere

Pivot table in Excel – tot ce trebuie sa stii

Cred ca acesta e unul dintre cele mai lungi articole pe care le-am scris de ceva vreme aici pe site. Ce sa mai zic ca vine la pachet cu un video care nu e tocmai scurt. Am multe articole pe acest subiect pe site, am vrut sa le consolidez intr-un singur articol, pana la urma e despre optiunea pe care o folosesc cel mai mult in Excel. 

Mi-a scapat ceva? Spune-mi in zona de comentarii. 


.

15 comentarii la „Pivot Table in Excel – tot ce trebuie sa stii”

  1. Buna seara, multumesc mult pentru modul atat de explicit in care expuneti toate detaliile. Este o adevarata placere sa parcurg materialele dvs, chiar am inteles de la prima vizualizare , ca sa zic asa, nu ma pricep la excel dar am decis sa invat deoarece este necesar la serviciu si descopar cat este de interesant. Mult spor sa aveti si multi elevi silitori! Ma bucur ca v-am „gasit” , ma voi stradui sa asimilex cat mai repede si bine toate informatiile.

  2. Bine explicat, usor de inteles… mereu cand nu imi „iese” ceva la vreo situatie in excel, caut cursurile si explicatiile tale si sunt „salvata”. Multumesc!

  3. Buna Radu,

    foarte frumos si explicit materialul, felicitari pentru tot ceea ce faci pentru cei care doresc sa invete sau sa aprofundeze aceste notiuni. Voi urmari in continuare postarile tale, sunt de foarte mare ajutor.

  4. Salut. Cum faci ca sa extinzi campurile din dreapta ca sa vezi ce ai selectat la rows si colums. Ca ele iti apar ingramadiye cum extinzi vizualizarea?

    1. Destul de greu sa iti raspund fara sa pun o poza, incerc totusi. Deasupra campurilor daca tii mouse-ul acolo, vei vedea ca poti sa apuci de ceva si sa tragi in sus / jos. Sper ca nu te-am bagat si mai mult in ceata. 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *