Sari la conținut

Macro-uri in Excel: Introducere


Hai sa vorbim despre macro-uri, o facilitate in Excel despre care stim ca exista dar parca nu ne-am luat timp sa vedem cu ce se mananca mai exact. Imi propun ca in acest articol sa te ajut sa intelegi ce este un marco si sa vezi o situatie in care ar putea fi util.

Macro

Macro / VBA?

Am o veste pentru tine, Excel-ul (si restul aplicatiilor Office) stie sa ruleze cod. Pe aplicatia desktop acel cod e scris intr-un limbaj de programare numit VBA (Visual Basic for Applications). Acel cod poti fie sa il scrii (da, adica sa scrii linii de cod), fie sa folosesti un macro recorder care sa iti transforme click-urile de pe ecran in linii de cod.

In acest articol / video ne concentram pe macro recorder, daca insa vrei sa inveti si cod, vezi acest curs online.

Video

Hai sa vedem un exemplu concret, vezi video-ul de mai jos:

Cand folosim macro-uri in Excel?

Eu am in minte unul din cele 3 scenarii:

  1. Cand vrei sa automatizezi anumite sarcini repetitive. De exemplu dupa ce descarci din SAP un fisier ii stergi anumite randuri de sus, faci o filtrare, schimbi formatarea, corectezi anumite coloane, etc. Toate lucrurile astea le poti inregistra o data si mai apoi sa le rulezi automat cu un singur click.
  2. Cand vrei sa faci anumite lucruri pe care Excel-ul nu le are ca si functionalitati built in.
  3. Miercurea cand ploua. 🙂

Vrei sa inveti Macro / VBA?

Daca raspunsul este da, stii si tu ca e nevoie de mai mult decat un video de cateva minute. E nevoie de mai multe video-uri, si de mai multe minute. 🙂

Cursul Ninja in Excel contine, pe langa un modul despre Macro / VBA, si informatii despre prelucrarea datelor cu ajutorul Power Query, dar si analiza avansata cu ajutorul Power Pivot.

Un exemplu

Ca sa intelegem si mai bine luam un exemplu. Rulezi in fiecare saptamana un export dintr-o baza de date. De cele mai multe ori cu exporturile mai ai de lucru, mai stergi cateva randuri irelevante, mai faci un text to columns, etc.

Daca lucrezi pe acel export periodic, poate nu ar fi o idee rea sa inregistrezi un macro care sa faca toti pasii pentru tine.

Macro Enabled Workbook

Inainte sa incepem e important sa stim ca e indicat sa lucram in formatul de fisier Macro Enabled Workbook. Daca il salvam intr-un alt format e s-ar putea sa avem probleme.

Dar unde ai ascuns-o?

O prima problema de care ne lovim e ca nu gasim optiunea Macro in meniu foarte usor, parca e ascunsa in mod intentionat. Ca sa o vedem trebuie sa activam tab-ul Developer din zona de optiuni, vezi imaginea de mai jos.

Macro

It’s showtime

Acum ca am inteles asta „hai sa intram in pita”, dupa cum spuneam, vreau sa prelucram tabelul exportat. Asta inseamna sa stergem cateva randuri, sa facem un text to columns si o suma pe o coloana.

Incepem cu un click pe butonul de record macro, am facut un desen mai jos:

Macro Butonul magic de mai sus ne duce la un ecran unde „completam cerficatul de nastere pentru Macro”, ii dam un nume, un domiciliu si o descriere.

Macro

De acum incolo gata cu vorbaria, trecem la fapte pentru ca Excel inregistreaza si ia aminte. Ceea ce vrem noi sa facem se traduce in urmatoarele actiuni:

  • stergem randurile 1-3, 5
  • facem un text to columns pe coloana A
  • facem o suma pe coloanele A-C

Tu ce zici?

Da-mi idei de alte situatii in care e util sa lucrezi cu Macro-uri in sectiunea de comentarii.


.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *