Cand ne gandim la care sunt lucrurile cele mai complexe in Excel, cred ca la putin dintre noi ne vin in minte urmatoarele 2 cuvinte: Grafice Excel. Pare ceva simplu daca ar fi sa le comparam cu formule mai complexe sau cu elemente de analiza a datelor cum ar fi Pivot Table. Experienta in sala de curs mi-a aratat insa ca multa lume se cam chinuie.
Grafice in Excel – video
Am vazut ca acest articol a fost foarte popular, de asta l-am facut in format video. Daca preferi forma scrisa mai mult, da-i un scroll mai jos. Atentie insa, daca nu ii dai play nu vei vedea freza mea obosita de luni dimineata, sa nu zici ca nu ti-am spus.
Parte dintr-un curs online
Video-ul de mai sus este doar o parte dintr-o sectiune a unui curs online despre Excel de nivel intermediar. Gasesti acolo de la tabele si filtre, la functii si formule, si, evident grafice in Excel.
Grafice in Excel = Charts
Cred ca stiai deja asta, dar am zis ca scriu, just in case. Sparkline este ceva diferit, am un articol si despre asta. Am pus si o poza mai jos.
Cum sa creezi un grafic in Excel?
Hai sa luam un exemplu concret, vrem sa creem un grafic care vrem sa ne arate evolutia totalului din tabelul de mai jos. Am pus atat tabelul cat si cum vreau sa arate graficul.
De multe ori la cursuri incep partea de grafice cu urmatorul task: incercati sa recreati graficul de mai jos. Fara alte explicatii, vreau doar sa vad cum ne vine sa abordam aceasta problema. Vazand cum lucreaza oamenii, am identificat 2 abordari (drept ca gresite). Vezi mai jos. 🙂
Metoda „selecteaza si spera”
Majoritatea celor cu care ma intalnesc la curs selecteaza intreg tabelul de mai sus, apasa pe insert chart si apoi se mira de ce graficul pe care l-au creat arata cam asa. Nu e tocmai identic cu cel de mai sus.
Metoda „doar spera”
Metoda asta imi place si mai mult pentru ca pune mult accent pe capacitatile telepatice ale Excel-ului. Unele persoane nu selecteaza nimic, doar se gandesc la tabel, iar apoi se mira de ce graficul arata asa.
Da, e vorba despre un grafic gol, nu e o eroare pe site.
Varianta de mijloc
Cred ca ti-ai dat seama pana acum ca cele 2 abordari sunt oarecum 2 extreme, pe care vrem sa le evitam. Recomandarea mea este una simpla: cand vrei sa creezi un grafic selecteaza doar datele pe care vrei sa le „desenezi”. In acest fel nu te incarci cu lucruri inutile, dar nici nu va fi nevoie sa adaugi date manual folosind select data.
Uite cum ce as selecta eu inainte de a da click pe insert chart (cu galben)
Ca si rezultat, vom avea acest grafic:
Chiar daca nu e 100% ce trebuie, suntem destul de aproape. Apropo, pentru multe grafice pe care le creezi, te vei putea opri in acest punct. In cazul nostru ar trebui sa facem urmatoarele 2 modificari:
- Vrem sa eliminam titlul
- Scara sa inceapa de la 0, e ciudat ca incepe de la 184500
Ce e de fapt un grafic in Excel
O mica paranteza aici, voiam doar sa iti spun ca un grafic este ca si un fel de farfurie, pe care sunt anumite lucruri, cum ar fi farfuria de la nunta pe care gasesti mai multe aperitive. Cand modificam un grafic noi de fapt modificam / stergem / adaugam anumite elemente de pe „farfurie”.
Eliminare elemente de pe grafic
Aici e simplu, selectam acel element si apasam pe DELETE sau BACKSPACE.
Modificare elemente pe grafic
La fel cum modificam orice pe Windows (si Mac OS), click dreapta pe acel element si cautam optiuni care incep cu format. In cazul scarei, dam un click dreapta pe ea si cautam „Format Axis”.
Adaugare elemente pe un grafic in Excel
Din Office 2013 parca, aceasta parte e foarte simpla, folosim acel + care apare cand selectezi graficul.
Daca ai o varianta mai veche, atunci selectezi graficul si cauti tab-ul layout in partea de sus.
Schimbarea sursei de date
Sunt si situatii cand vrem sa facem mici ajustari la sursa de date care este desenata in grafic. Pentru asta am 2 cuvinte pentru tine: „Select Data”. E o optiune de care te cam impiedici cand vine vorba de grafice, o gasesit oriunde ai da click dreapta.
Mai jos poti vedea cum arata sursa de date pentru graficul nostru.
Chart si Pivot Chart in Excel
Cred ca te-ai prins deja ca pana acum am discutat despre conceptul de „Chart”. Mai avem insa in Excel pe langa asta si optiunea „Pivot Chart”. Presupun ca ai mai auzit despre Pivot Table in explicatia mea de mai jos, daca insa e un lucru nou pentru tine, click pe link-ul de mai sus, nu o sa iti para rau.
Pentru un grafic sursa de date este o colectie de celule, de genul: A1:B10. Pentru un Pivot Chart sursa de date este tot ce este intr-un Pivot Table. Asta inseamna ca nu poti face un Pivot Chart pe jumatate din Pivot, va reflecta orice tampenie ai pus acolo in Pivot.
Grafice in Excel – elemente mai avansate
Nu cred ca graficele sunt cele mai complicate lucruri de pe fata pamantului Excel-ului. Avem insa acolo si cateva subiecte pe care le vad putin mai complexe, pe care ar merita sa le cauti ca si continuare a acestui articol:
- Grafice cu mai multe serii de date
- Grafice pe 2 axe
- Grafice mai noi in Office365
Elementele de mai sus le gasesti si in MS Excel Extended – cursul meu online de nivel intermediar despre Excel, pe langa multe alte informatii despre Excel.
Radu este fondatorul onLearn si autorul majoritatii articolelor de pe acest site. Cand nu scrie sau nu inregistreaza vreun tutorial e in sala de curs sau lucreaza pe proiecte de consultanta ca sa invete lucruri noi.
Ai o intrebare?
Daca ai ajuns pana aici cautand sectiunea de comentarii, sa stii ca aceasta nu exista :). Poti insa ca sa ne pui intrebari in partea de forum a site-ului, te asteptam acolo.
Foarte clare explicațiile!
Comentariile sunt închise.